Mobbning

Ibland är det inte helt enkelt att gå i skolan, det kan man inte komma ifrån. Det kan vara tufft att gå upp på morgonen med mera. Men det kanske allra svåraste är nog inte det här. Det tuffaste som kan hända i skolan är att man drabbas av mobbning. Just mobbning kan se ut på väldigt många sätt och man kan hantera det på lite olika sätt.

Kompisstödjare

Något som finns med i skolan och som så har gjort under flera år är så kallade kompisstödjare. De har som uppgift att hålla lite extra koll på skolgården och de ska vara bra förebilder när det gäller just vänskap. Kompisstödjarna var något som organisationen Friends startade och det har hjälpt både yngre och äldre barn att få fler vänner och kontakter både i den egna klassen men också med andra i skolan.

Hur kan mobbning se ut?

Mobbning kan se ut på väldigt många olika sätt. Många tror att mobbning bara innebär att bli kallad fula ord eller liknande, men det stämmer inte. Mobbning kan vara så mycket mer. Många delar av mobbningen syns eller hörs inte och det kan många gånger vara den mobbningen som är den allra jobbigaste. Mobbning som inte syns eller hörs för andra är till exempel den som gör att många i klassen undviker den mobbade. Det kan vara så att ingen hälsar, bänkar flyttas undan i klassrummet och personen får sitta ensam i matsalen. Det kan också handla om att några kastar blickar på personen, eller tar dennes saker. Andra typer av mobbning är sådant som att någon kastar glåpord, lägger krokben i korridoren med mera. Det kan också handla om mer fysisk mobbning som att den mobbade tvingas in i duschen med kläderna på, att någon tar kläder under idrottslektionen eller så kan några elever vänta kvar efter idrotten och stå och titta på när en eller flera elever ska byta om. Ibland filmas duschar och toaletter och filmerna läggs sedan ut på internet. Även det här är mobbning.

Vad gör man åt mobbningen?

Det finns väldigt många saker man kan göra åt mobbning men ofta blir det som så att den mobbade eleven får byta skola eller kanske rent av flytta för att bli fri från sina plågoandar. Många gånger är det tänkt att den eller de elever som mobbar ska byta skola men det händer allt för sällan. Det blir ofta den mobbade som får ta straffet och kanske flytta ifrån sin trygghet för att kunna gå färdigt sin utbildning. Speciellt jobbigt kan det bli om det är under grundskolan mobbningen inträffar. Då är det skolplikt och den mobbade kan kanske inte vara hemma under tiden utredning med mera pågår.