Viktigt med försäkring som student

När du flyttar hemifrån och fortfarande studerar är det viktigt att du skaffar en studentförsäkring. Det är lätt att något oförutsett händer och då är det skönt att slippa betala fullt pris för att köpa något nytt. Det finns många försäkringar att välja bland men vissa är specifikt utformade för studenter så välj med fördel en sådan.

Jämför och se till ditt behov

Att välja bland olika försäkringar kan kännas mer eller mindre övermäktigt, speciellt om man är ung och inte så van vid att leta runt bland hemförsäkringar och olycksfallsförsäkringar. Ett riktigt bra tips då är att titta in på sidan hemförsäkring student där de har sammanställt en mängd information samt jämför några av de bästa försäkringarna. De jämför bland annat pris, villkor och kundservice så att du som student ska få en så bra överblick som möjligt. De går också igenom vad som oftast ingår i en hemförsäkring, vilket är den sorts försäkring som i stort sett utgör grunden för alla ens försäkringar. I den ingår bland annat ersättning för eldsvåda, vattenläckor, drulle, rån och överfall, inbrott och liknande. Att ha en hemförsäkring när du flyttar hemifrån är det viktigaste men det kan ändå finnas behov av att lägga till extra försäkringar, som till exempel olycksfallsförsäkring och en utökad reseförsäkring. För att du ska kunna teckna en studentförsäkring finns det oftast en del krav. Det handlar till exempel om hur gammal du är, hur stor din bostad är, hur många som bor där och att du studerar på högskola eller universitet. På Hemförsäkring Student hittar du all den här informationen och lite till.

Glöm inte bort drulle

En detalj i hemförsäkringen som kan vara väldigt bra för just studenter att känna till är drulleförsäkringen, även kallad allriskförsäkring. Det handlar helt enkelt om en försäkring som träder in ifall du råkat vara lite klantig och någon av dina saker råkat gå sönder på grund av din egen oaktsamhet. Det kan vara kaffe över datorn, en tappad mobil eller något liknande – d v s sådant som kan hända precis när som helst. Drulle är en väldigt vanlig orsak till att många utnyttjar sin hemförsäkring. Det är alltså viktigt att se till att den ingår i din studentförsäkring. Så när det är dags för dig att flytta hemifrån är det väsentligt att du tecknar en försäkring så snart du kan. Det är så mycket annat som händer i och omkring dig när du tar det stora steget att flytta till ditt första egna hem, så det är inte konstigt att vissa saker glöms bort. Men försäkring är viktigt att ha, för det kommer hjälpa dig otroligt mycket ifall olyckan skulle vara framme.