Att flytta från familj och vänner

Många som ska börja på gymnasiet får söka till skolor som ligger på andra orter. Det kan till exempel vara så att den aktuella utbildningen inte finns på den ort man bor på, eller på att söktrycket till utbildningen varit så stort att platserna helt enkelt har tagit slut. Om avståndet blir för långt kanske man inte kan pendla. Då är det dags att flytta hemifrån.

Att skaffa egen bostad

Det kan vara lite nervöst att flytta hemifrån. För det första måste man se till att skaffa sig en egen bostad. Det är inte alltid helt enkelt att få tag i någonstans att bo om man ska studera. Man har för det första inte så hög inkomst, och för det andra kan det vara svårt att få tag i en ledig bostad. Man måste också ha en hel del saker för att kunna leva på egen hand i bostaden. Det krävs till exempel att man har en säng, matlagningsredskap med mera. Man måste också ha koll på hur man lagar mat, tvättar och liknande, annars kan det bli otroligt jobbigt att bo själv.

Bo på internat

Ett alternativ kan vara att gå på en internatskola. Det är som en helt vanlig gymnasieskola men alla elever, eller de elever som vill bor på skolan. Man har ofta ett eget rum. Rummet kan ha egen toalett eller så delar man den med ett par andra elever. Matsal och kök delas så gott som alltid men ibland kan man sätta in ett litet kylskåp och en mikro på det egna rummet. Internat är ofta billigare och lättare att få tag på än lägenheter.