3 tips inför att börja på högskolan eller universitetet

Är du på väg att bli student? Mot nya studier, äventyr och vänner. Först ska du komma in på utbildningen, sedan ska du hitta rätt på skolan och så ska du klara dig på liten kassa. Här kommer tre tips inför att börja studera vid högskola eller universitet.

1# Så kommer du in på rätt utbildning för just dig

Det finns många intressanta utbildningar och kurser att välja mellan. Du kan också välja mellan att studera på plats eller på distans. Det finns oerhört många möjligheter idag, både i utbud och studiesätt. Eftersom du en dag ska betala tillbaka på studielånen är det klokt att verkligen tänka igenom vilka utbildning som du ska gå. Det är också dumt att läsa flera enskilda kurser bara på skoj, för att inse att du vill bli läkare och inte har så många terminer kvar som berättigar dig till studiemedel. En eller två kurser är en sak, men inte fler. Ju populärare utbildning som du är intresserad utan, desto fler sökande. Konkurrensen kan vara riktigt stor. Förutom att du kan söka in på betyg, så kan du också satsa på högskoleprovet. Det ger dig en extra chans. Ta hjälp av Hpguiden.se och maxa ditt resultat. Kom in på drömutbildningen.

2# Förbered dig inför utbildningen

Det är alltid klokt att förbereda sig inför en utbildning. Om du flyttar till en ny stad bör du kolla upp var din institution ligger någon dag innan du börjar. Alltid skönt att hitta. Köp också dina böcker i tid. De kan ta slut.

3# Studentekonomi

Om du kan bo hemma hos dina föräldrar kan du spara in mycket. Du kan också spara pengar genom att dela lägenhet med andra studenter eller bo i korridor. De flesta studenter jobbar också extra. Om du har möjlighet att spara ihop ett litet extrakapital innan du påbörjar dina studier kommer det att underlätta mycket för dig.