Gå efter vad familjen säger

I många familjer har utbildningarna gått i arv. Föräldrarna har gått en utbildning, och farföräldrar eller morföräldrar har gått samma utbildning innan och så vidare. Då är det såklart också önskvärt att barnen går den utbildningen för att kunna gå in i samma yrkesområde som föräldrarna. Men är det verkligen så enkelt?

Intressekonflikter

När yrken och utbildningar har gått i arv i flera generationer kan det då och då hända att intressekonflikter uppstår. Det kanske är som så att barnen i familjen inte har samma intressen som de vuxna. Någon kanske hellre är i stallet och utövar ridsport istället för att sitta hemma och läsa.

Kanske inte har samma läshuvud

Det kan också hända att alla inte vill eller orkar gå i skolan lika länge. Vissa är praktiskt lagda, medan andra läser bättre. Då spelar det ingen roll om alla andra i familjen har gått i skolan i mer än fem år. Som förälder är det viktigt att inte pressa barnen för hårt. Varje år kontaktas Bris av barn som upplever att föräldrar och andra ställer för höga krav på dem och att de inte får styra sitt liv på egen hand.